هشت ویژگی شگفت انگیز درباره گرده گل


آیا می دانستید که گرده زنبور عسل تقریبا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان که برای رشد مورد نیاز هستند در خود دارد؟ به همین دلیل است که اداره بهداشت فدرال آلمان رسما آن را به عنوان یک دارو شناخته است.
گرده زنبور عسل برای درمان آلرژی عمومی بسیار فوق العاده است و بسیاری از مزایای درمانی عسل خام را نیز دارا می باشد. این ماده غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، اسیدهای چرب، آنزیم ها، کاروتنوئید ها و بیوفلاوونویدها است بنابراین میتوان آن را عامل ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی دانست که باعث تقویت مویرگ ها، کاهش التهاب، تحریک سیستم ایمنی بدن و کاهش سطح کلسترول می شود.
در واقع، گرده زنبور عسل پروتئین بیشتری نسبت به هر منبع حیوانی و اسید آمینه بیشتری نسبت به همان میزان تخم مرغ یا گوشت گاو دارد ... و این فقط برخی از مزایای گرده زنبور عسل است!

گرده زنبور عسل چیست؟
زنبورها گرده را از بذرهای گیاه جمع آوری می کنند، آن را با دوز اندکی از ترشح غدد بزاقی خود و یا شهد گل مورد استفاده قرار می دهند و آن را در سبدهای ویژه (corbiculae) قرار می دهند که بر روی پاهای عقبی قرار می گیرند.پس از جمع آوری گرده ها، آنها به کندو منتقل می شوند که در سلول های لانه زنبوری بسته بندی شده اند. سپس سطح گرده جمع آوری شده با یک لایه نازک از عسل و موم پوشیده شده و نان زنبور را بوجود می آورند. نان زنبور عسل توسط فرایند بی هوازی تحت عمل جراحی قرار می گیرد و توسط اسید لاکتیک ناشی از آن حفظ می شود. نان زنبور عسل به عنوان منبع اصلی پروتئین برای کولونی (مجموعه) زنبور عسل استفاده می شود.
بر اساس آخرین اطلاعات، یک کولونی زنبور عسل یک تا هفت کیلوگرم گرده در سال را تولید می کند. هر روز، میزان گرده جمع آوری شده از یک کولونی به 50-250 گرم می رسد. دستگاه های خاص یا تله های گرده ای هستند که برای جمع آوری سبدهای گرده استفاده می شوند . زنبورها باید از طریق تله ها مجبور شوند تا به کندو بروند و بخشی از سبد گرده را از دست بدهند تا برای جمع آوری گرده های بیشتر باز گردند.
رنگ گرده متفاوت است، از زرد روشن تا سیاه. زنبور معمولا گرده را از همان گیاه جمع آوری می کند، اما گاهی اوقات گرده از انواع مختلف گیاهان جمع آوری می کند. دانه های گرده بستگی به گونه های گیاهی دارند؛ آنها در شکل، رنگ، اندازه و وزن متفاوت هستند.
گرده زنبور عسل به عنوان یک محصول درمان دارویی شناخته شده است، زیرا شامل گروه های مختلفی از ترکیبات شیمیایی است که توسط زنبورها ساخته شده و برای اهداف دارویی استفاده می شود. در ترکیب آن حدود 250 ماده شامل آمینو اسیدها، چربی ها، ویتامین ها، مواد مغذی و فلاونوئیدها وجود دارد.

ترکیب شیمیایی گرده زنبور عسل:
•   30 درصد کربوهیدرات قابل هضم
•   26 درصد قند (عمدتا فروکتوز و گلوکز)
•   23 درصد پروتئین (شامل 10 درصد اسیدهای آمینه ضروری)
•   5 درصد چربی (از جمله اسید های چرب ضروری)
•   2 درصد ترکیبات فنلی (از جمله فلاونوئیدها)
•   1.6 درصد مواد معدنی (شامل کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، پتاسیم، آهن، مس، روی، منگنز، سیلیکون و سلنیوم)
•   0.6 درصد ویتامین ها و اسیدهای محلول در آب (از جمله B1، B2، B6 و C)
•   0.1 درصد ویتامین های محلول در چربی (از جمله ویتامین A، E و D)

مزایای برتر گرده زنبور عسل:

1 . کاهش التهاب
فعالیت ضد التهابی گرده زنبور عسل با داروهایی مانند ناپروکسن، آنالگین، فنیل بوتازون و اندومتاسین مقایسه شده است. محققان معتقدند که این ماده می تواند در شرایط التهابی حاد و مزمن، شرایط دژنراتیو اولیه و بیماری کبد استفاده شود. یک مطالعه سال 2010 در زیست شناسی دارویی نشان داد که گرده زنبور عسل وقتی که به موش ها با نكروز کبدی ناشی از استامینوفن داده می شود، فعالیت های ضد التهابی قابل توجهی را نشان می دهد.

2 . به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند
مطالعات اخیر نشان داده است که هیدرولیزهای آنزیمی گرده زنبور عسل برای بیماران تحت بیماری های مختلف مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و فشار خون بالا مفید هستند. خواص آنتی اکسیدانی در مطالعه 2005 اندازه گیری شد و محققان دریافتند که آنتی اکسیدان قابل توجهی دارد. محققان حتی عنوان کردند فعالیت های مهار کننده گرده زنبور عسل مشابه با فعالیت های مهارکننده در یک سری مواد غذایی از جمله پنیر و سرکه یافت می شود.

3 . محافظت در برابر مسمومیت کبد
یک تحقیق سال 2013 در زمینه پزشکی دریافت که گرده زنبور عسل از هپاتوسیت ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند و باعث بهبودی آسیب های ناشی از مسمومیت کبدی می شود. موش ها با کربن تتراکلرید ناشی از آسیب کبدی به دو گروه تفکیک شدند – به یک گروه دو غلظت مختلف گرده زنبور عسل بدست آمده از درخت شاه بلوط به صورت خوراکی (200-400 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم در روز)، و به یک گروه silibinin، دارویی که حاوی فلاونوئید است داده شد.
محققان دریافتند که هر دو درمان آسیب کبدی را تغییر داده اند، اما silibinin باعث کاهش وزن و مرگ ناشی از اسهال شدید در موش صحرایی می شود. این یافته ها نشان می دهد که گرده زنبور عسل جایگزین ایمن برای silibinin در درمان آسیب های کبدی است و می تواند بخشی از پاکسازی کبد باشد.

4 . سیستم ایمنی را تقویت می کند
گرده زنبور عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی است. مطالعه سال 2014 که در زمینه سم شناسی مواد غذایی و شیمیایی منتشر شده است، فعالیتهای بیولوژیکی هشت گرده تجاری زنبور عسل خریداری شده از بازار را ارزیابی کرد. تمام نمونه ها دارای فعالیت ضد میکروبی بودند. استافیلوکوکوس اورئوس حساسیت بیشتری نسبت به گرده زنبور عسل داشت و کاندیدا گلابراتا مقاوم ترین بود.
گرده زنبور عسل می تواند یک نابودگر آلرژی طبیعی باشد. تحقیقات سال 2008 در ژاپن بررسی تاثیر گرده زنبور عسل بر فعال شدن سلول های مشت را که نقش مهمی در بیماری های مختلف آلرژیک ایفا می کند، مورد بررسی قرار داد. محققان آزمایش های in vivo و in vitro انجام دادند و دریافتند که گرده زنبور عسل اثر ضد آلرژیک را به دلیل توانایی آن برای مهار فعال شدن سلول های mast، که نقش مهمی در مراحل اولیه و ثانویه واکنش های آلرژیک دارد، ایفا می کند.

5 . می تواند به عنوان یک مکمل غذایی مورد مصرف قرار بگیرد
مطالعات حیوانی نشان می دهد که گرده زنبور عسل می تواند به عنوان یک مکمل غذایی ارزشمند استفاده شود. مطالعات ثابت کرده اند که موش های صحرایی و موش هایی که با گرده تغذیه می شوند حاوی مقدار بیشتری ویتامین C و منیزیم در تیماس، عضلات قلب و ماهیچه های اسکلتی هستند. آنها همچنین دارای مقدار بالاتر هموگلوبین و تعداد بیشتری از گلبول های قرمز پس از مصرف گرده بودند. گرده زنبور عسل عمدتا طول عمر حیوانات آزمایشی را افزایش داده است.
یک مطالعه جالب منتشر شده در مجله فیزیولوژی حیوانات و تغذیه حیوانات اثرات گرده زنبور عسل را در 40 خرگوش سفید پوست نیوزیلند ارزیابی کرد. خرگوش ها به طور مساوی در چهار گروه تقسیم شدند که رژیم غذایی مشابه را دریافت کردند. هر گروه به یک محلول آب حاوی هیچ گرده زنبور عسل یا 100، 200 یا 300 میلی گرم از گرده زنبور عسل در هر کیلوگرم وزن بدن داده شد. خرگوش های ماده با خرگوش های نرِ درمان نشده از اکتبر تا فوریه و از مه تا سپتامبر با هم ادغام شدند.
برای هر فصل، 80 خرگوش برداشت شده از خرگوش های ماده گروه تحت کنترل آغاز شد و آنها به چهار گروه تقسیم شدند تا شروع به درمان شوند. درمان گرده زنبور عسل برای خرگوش های ماده با مقدار 200 میلی گرم از گرده باعث افزایش وزن بدن، افزایش میزان تخمک گذاری، افزایش میزان تولید شیر و افزایش اندازه لگن می شود. این همچنین پروفایل های بیوشیمیایی خون را بهبود می بخشد. همان دوز گرده زنبور عسل نیز به طور قابل توجهی افزایش رشد بچه خرگوش ها و میزان بقای آنها را تا زمان شیردهی افزایش داد. مزایای مشابه گرده زنبور عسل در مطالعه 1994 نشان داده شده است که شامل موش های باردار و رشد جنین است.
این مطالعات حیوانی نشان می دهد که گرده زنبور عسل دارای ارزش تغذیه ای بالا است و به عنوان مکمل برای حیوانات دچار کمبود مواد غذایی کار می کند. محققان معتقدند که این می تواند برای نوزادان نارس و یا کودکانی که از تاخیر در رشد رنج می برند مفید باشد. همچنین ممکن است کودکان و بزرگسالان از نظر سوء تغذیه، به ویژه قبل و بعد از جراحی و در هنگام بهبودی از اعتیاد به الکل، یا زمانی که تحت استرس فیزیکی یا ذهنی قرار دارند، کمک کند.

6 . رفع علائم یائسگی 
مطالعه 2015 انجام شده در آلمان نشان داد که هر دو ماده عسل و گرده زنبور عسل باعث شدند تا بیماران مبتلا به سرطان سینه از مشکلات مربوط به یائسگی شکایات کمتری داشته باشند. بیش از دو سوم از بیماران که این مطالعه را تکمیل کردند، بهبود علائم را گزارش کردند.
محققان معتقدند که گرده زنبور عسل و عسل ممکن است به زنانی ارائه شود که قادر به تهیه گزینه های دیگر برای مقابله با علائم پس از یائسگی نیستند. آنها همچنین یادآور می شوند که فلاونوئیدهای موجود در عسل و گرده ها برای جلوگیری از سرطان سینه و یا کاهش عوارض یائسگی مفید است.

7 . کمک می کند تا استرس را کاهش دهد
از آنجا که گرده زنبور عسل خواص تغذیه ای و تونیک بودن دارد، به خون رسانی به بافت عصبی، تقویت ظرفیت ذهنی و تقویت سیستم عصبی که ممکن است از طریق استرس ضعیف شود، کمک شایانی می کند. این باعث می شود که این ماده یکی از موثر ترین مواد آرایشی طبیعی نیز باشد. این ممکن است برای افراد با بنیه ضعیف، به ویژه سالمندان مفید باشد. حتی دوزهای کوچکی از گرده زنبور عسل در طول مدت زمانی طولانی می تواند خلق و خو و استقامت فیزیکی را بهبود بخشد، در نتیجه منجر به افزایش میزان امید به زندگی نیز می شود.
همچنین به عنوان یک ضد درد موضعی عمل می کند، به این وسیله می تواند دردی که به واسطه استرس و یا آسیب جسمی بوجود می آید را کاهش دهد.

8 . به روند درمان سرعت می بخشد 
گرده زنبور عسل می تواند به عنوان یک پماد موضعی برای سرعت بخشیدن به روند بهبود، به ویژه به عنوان یک درمان خانگی برای رفع سوختگی استفاده شود. گرده شامل کپسفل است که فعالیت آنزیم ها پس از سوختگی را مهار می کند و واکنش های التهابی و تورم را کاهش می دهد.
گرده ها به بهبود گردش خون در عروق کمک می کند و پوست را خشک می کند. اثر ضد التهابی و ضد درد فلاونوئیدها در گرده زنبور عسل باعث کاهش درد و جلوگیری از تجمع پلاکت می شود. گرده نیز به علت فعالیت ضد میکروبی آن، از بروز عفونت جلوگیری می کند و به زخم یا جای سوختگی کمک می کند تا با سرعت بالاتری ترمیم شود.
گرده زنبور عسل منبع خوبی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است، همچنین می تواند پوست شما را جوان تر و درخشان تر کند. این تحریک باعث میشود تا خون به تمام سلولهای پوست جریان یابد، به سم زدایی بدن کمک می کند، چین و چروک را کاهش می دهد و روند بهبود را سرعت می بخشد.

گرده زنبور عسل برای کاهش وزن
مطالعات نشان داده است که گرده در بهبودی پروتئین عضلانی و متابولیسم انرژی در موشهای سالم که در معرض رژیم غذایی قرار دارند، به اثبات می رساند که در پیشگیری یا بهبود سوء تغذیه مفید است. اما در مورد کاهش وزن؟ آیا گرده زنبور تقویت کننده متابولیسم است؟
گرده زنبور عسل به تنظیم هورمون ها کمک می کند و دارای فعالیت متابولیکی است که حاوی آمینو اسیدها هستند که به وسیله حل شدن سلول های چربی در بدن باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. ما همچنین می دانیم که این ماده حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی ضروری است. تنها مقدار کمی برای دریافت این مواد مغذی طول می کشد و یک گرم گرده زنبور عسل تنها حاوی حدود 90 کالری است.
بسیاری از تولید کنندگان قرص یا مکمل گرده زنبور عسل ادعا می کنند که به شما کمک می کنند تا سریعا وزن خود را کاهش دهید، اما شواهد کمی از منابع علمی وجود دارد که درستی این ادعا را ثابت کند. در واقع، FDA مجبور شد از کپسول گرده زنبور Zi Xiu Tang  یاد کند زیرا آنها دریافتند که این دارو شامل سیبوترامین و فنولفاتالئین غیرقابل توصیف و داروهای کاهش وزن است که دیگر در ایالات متحده استفاده نمی شوند، زیرا ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهند. FDA گزارش داد که بیش از 50 گزارش بدوی مربوط به استفاده از محصولات کاهش وزن گرده زنبور عسل از مشتریان و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی دریافت کرده است.
بدون شواهد علمی، گرده زنبور عسل به عنوان "محصول کاهش وزن معجزه" نامیده می شود اما ما می دانیم که می تواند باعث التهاب، افزایش انرژی و فراهم آوردن طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی مهم شود. همچنین دارای قدرت حمایت از سلامت پوست و سرعت روند بهبود است و به همین دلیل یک مکمل مفید به شمار می آید.

چگونه گرده زنبور عسل را تهیه و مصرف کنیم
گرده زنبور عسل را از یک شرکت معتبر یا زنبورداری محلی که به آن اعتماد دارید، خرید کنید. اطمینان حاصل کنید که گرده عاری از هرگونه آفت کش و سموم است و کولونی زنبورها با مواد شیمیایی درمان نمی شوند. شما می توانید گرده را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و بازار کشاورزان پیدا کنید، به ویژه از آنجایی که محبوبیت آنها بیشتر است.
شایعترین روش استفاده از گرده زنبور عسل این است که با مواد غذایی دیگر ترکیب شوند. گرده گل را می توان با عسل، پنیر یا ماست به نسبت یک به یک تا یک به چهار مخلوط کرد - این یک راه حل گرده مخلوط است که می تواند در طول روز مصرف شود. اگر شما در حال تلاش برای مقابله با کمبود مواد مغذی، آلرژی، التهاب، استرس یا بیماری هستید، یک قاشق چای خوری گرده مخلوط را سه بار در روز مصرف کنید.
گرانول گرده زنبور عسل نیز در دسترس است. آن را می توان به ماست، غلات و محصولات پخته شده اضافه کرد. دانه های گرده یا گرانول ها می توانند تا دو الی سه ساعت به آب گرم اضافه شوند. پس از این مدت ارزش غذایی آنها از بین می رود. این کار را نیز می توان با شیر، آب میوه و آب سبزیجات نیز انجام داد. شما می توانید مایع را بخورید یا آن را به یک ترکیب غذایی اضافه کنید تا مزایای گرده زنبور عسل عالی را بدست آورید.

اثرات جانبی بالقوه گرده زنبور عسل
برای اکثر افراد، بهتر است گرده زنبور عسل به مدت 30 تا 60 روز با توجه به دوز برای افراد سالم مورد مصرف قرار بگیرد. دوز پایین تر می تواند با مخلوط گرده زنبور عسل مصرف شود و این به عنوان احتیاط تلقی می شود.
بزرگترین نگرانی های مربوط به واکنش های آلرژیک است که ممکن است برای افرادی که آلرژی به گرده دارند، مورد توجه باشد. اگر بعد از مصرف مکمل های گرده زنبور عسل خارش، تورم، ضعف تنفس یا سرگیجه را متوجه شوید، قبل از صحبت با متخصص مراقبت های بهداشتی خود، استفاده را متوقف کنید.

نگرانی وجود دارد که گرده زنبور عسل ممکن است رحم و حاملگی را تهدید کند، به همین دلیل زنان باردار باید از مصرف گرده زنبور عسل اجتناب کنند و یا از راهنمایی پزشک خود استفاده کنند.